İslam düşüncesinde aklın bilgi kaynağı olması noktasında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) İnsanın sorumlu olmasının temel dayanağı akıl sahibi bir varlık olmasıdır.
B) Akıl çoğunlukla iyi ile kötüyü, güzel ve çirkini kavrayıp ayırt edebilir.
C) İnsan aklıyla inanç esaslarını belirleyebilir.
D) Vahyin bildirdiği konular akla aykırı ve onunla çelişik olamaz.
İşte Cevaplar
A) İnsanın sorumlu olmasının temel dayanağı akıl sahibi bir varlık olmasıdır.
B) Akıl çoğunlukla iyi ile kötüyü, güzel ve çirkini kavrayıp ayırt edebilir.
C) İnsan aklıyla inanç esaslarını belirleyebilir.
D) Vahyin bildirdiği konular akla aykırı ve onunla çelişik olamaz.
AÇIKLAMA: İslam düşüncesinde, akıl, bilgi edinmenin önemli bir kaynağı olarak kabul edilir. Akıl, insanın sorumlu olmasının temel dayanağıdır. İnsanın aklını kullanarak iyi ile kötüyü, doğru ile yanlışı ayırt etmesi ve bu doğrultuda bir hayat sürmesi gerekir.
Bu bilgilere göre, İslam düşüncesinde aklın bilgi kaynağı olması noktasında söylenebilecek doğru ifadeler şunlardır:
- İnsanın sorumlu olmasının temel dayanağı akıl sahibi bir varlık olmasıdır.
- Akıl çoğunlukla iyi ile kötüyü, güzel ve çirkini kavrayıp ayırt edebilir.
- Vahiy, aklın kavrayamayacağı konular içerebilir.
Bu nedenle, "İnsan aklıyla inanç esaslarını belirleyebilir." ifadesi, İslam düşüncesinde aklın bilgi kaynağı olması noktasında söylenebilecek doğru bir ifade değildir.
Cevap (C) seçeneğidir.
Diğer Cevaplara Gözat
Cevap (C) seçeneğidir.
İslam düşüncesinde, akıl, bilginin temel kaynağı olarak kabul edilir. Akıl, insanoğluna verilmiş en önemli nimetlerden biridir. Akıl sayesinde insan, çevresini ve kendini tanır, iyi ile kötüyü, güzel ile çirkini ayırt eder, doğru ile yanlışı kavrar. Akıl, insanın sorumlu olmasının da temel dayanağıdır. Aklı olmayan bir varlığın sorumlu tutulması mümkün değildir.
İslami düşüncede, akıl ile vahyin çatışması kabul edilmez. Vahyin bildirdiği konular, akılla uyumlu olmalıdır. Akıl, vahyin doğruluğunu anlamanın ve yorumlamanın bir aracı olarak kabul edilir.
Bu bilgiler ışığında, (C) seçeneği yanlıştır. İnsan aklıyla inanç esaslarını belirleme yetkisi yoktur. İnanç esasları, vahiyle bildirilen bilgilerdir. Akıl, bu bilgileri anlama ve yorumlama aracı olarak kullanılabilir, ancak inanç esaslarını belirleme yetkisi yoktur.
Diğer seçenekler ise doğrudur.
(A) seçeneği doğrudur. İnsanoğlunun sorumlu olmasının temel dayanağı akıl sahibi bir varlık olmasıdır. Aklı olmayan bir varlığın sorumlu tutulması mümkün değildir.
(B) seçeneği doğrudur. Akıl, çoğunlukla iyi ile kötüyü, güzel ve çirkini kavrayıp ayırt edebilir. Ancak, bazı durumlarda akıl yanılabilir. Bu nedenle, vahyin bildirdiği bilgiler, aklın kavrayışını tamamlar ve yönlendirir.
(D) seçeneği doğrudur. Vahyin bildirdiği konular akla aykırı ve onunla çelişik olamaz. Vahiy, Allah'tan gelen bilgilerdir ve Allah'ın adaleti ve hikmeti gereği, aklın kavrayışına aykırı olamaz.